Tre tips på hur du skriver en bra jobbannons
Många gånger kan jobbannonser kännas alldeles för långa, trista och överflödiga. Att skriva en oinspirerande annons skrämmer bort sökande, snarare än att locka dem till ditt företag. Vi ger dig tre användbara tips på hur du bör skriva en jobbannons för att fånga intresset hos dina drömkandidater.
1. En vass rubrik är A och O
Rubriken är det första kandidaten ser – så se till att den sticker ut från mängden. Skriv en tydlig rubrik, men våga vara kreativ. Varför inte skriva en jobbannons med en humoristisk rubrik? Lägg lite extra krut på rubriken för att vara säker på att du fångar kandidatens uppmärksamhet.
2. Beskriv ditt företag
För att attrahera rätt kandidater till ditt företag är det viktigt att du talar till din målgrupp. Beskriv företagskulturen, ditt team och hur ni jobbar. Här kan du med fördel vara personlig. Viktigt är att du är ärlig när du beskriver ditt företag och arbetskulturen. Detta för att säkerställa att den potentiella kandidaten passar in, och framför allt – att hen vill vara en del av ditt företag.
3. En utmärkande arbetsbeskrivning
Jobbannonsen bör innehålla relevant information om tjänsten och vad som eftersöks hos arbetssökaren – men skippa den långa kravlistan. En god idé är att skriva några få punkter om eftertraktade egenskaper eller erfarenhet, och därefter beskriva vad som är unikt för tjänsten. Genom att fokusera på vad som är utmärkande för jobbet är chansen större att din annons skiljer sig från liknande annonser inom samma bransch. Se dock till att skriva en jobbannons med en tydlig arbetsbeskrivning, så att potentiella kandidater faktiskt förstår vad arbetet innebär.
Bonustips: Håll det kort och koncist när du skriver din jobbannons. Få personer orkar läsa långa och övermäktiga arbetsbeskrivningar. Inkludera det mest nödvändiga, våga vara kreativ och se till att din jobbannons utmärker sig från mängden.