Optimera din LinkedIn-profil – Så gör du
LinkedIn är världens största professionella nätverk. Till skillnad från Facebook och Instagram har LinkedIn ett professionellt fokus där du har möjlighet att marknadsföra dig själv, skapa arbetsmöjligheter och bygga ditt personliga varumärke. Därför är det viktigt att du representerar dig själv så bra som möjligt. Vi ger dig 5 användbara tips för hur du skapar en optimal LinkedIn-profil.
Din profilbild är ett första intryck
Sannolikheten att en potentiell arbetsgivare, framtida partner eller rekryterare klickar sig in på din profil är betydligt högre om du har en profilbild. Välj en tydlig bild som visar vem du är och som ger ett professionellt intryck. Undvik helkroppsbilder och bilder där ditt ansikte döljs, exempelvis en bild där du har solglasögon.
Använd en professionell ton
Du kan med fördel vara personlig på LinkedIn, dock är det nödvändigt att behålla en professionell ton. Roliga klipp, bebisar och gulliga husdjur bör du spara till Instagram – det lämpar sig sällan på LinkedIn. Däremot är det bra att vara aktiv genom att dela artiklar och inlägg som kan vara av intresse i arbetssammanhang. Det du publicerar visas i din profil.
Om dig – håll dig kort och koncis
Om din profil består av för mycket text finns risken att ingen orkar läsa. Beskriv därför dig själv, kunskap och erfarenhet genom en kort sammanfattning i några få stycken. När du beskriver dig själv är det en god idé att lyfta fram dina värderingar och vad som driver dig framåt.
Beskriv din erfarenhet
För att din profil ska betraktas intressant av en potentiell arbetsgivare, rekryterare eller partner är det grundläggande att du anger dina erfarenheter – helst flera. Beskriv vad du gör för tillfället och vad du åstadkommit tidigare i arbetslivet. Hänvisa gärna till dina prestationer via artiklar, hemsidor eller liknande för att visa vad du har gjort innan.
Kompetenser
Addera dina kompetenser i din profil för att visa vad som utmärker just dig. Om det känns besvärligt att skryta om dig själv kan du ta hjälp av någon som känner dig – be en vän eller kollega beskriva dig. Ett bra tips är även att be dem du känner att “intyga” dina kompetenser i din LinkedIn-profil. Ju fler intyg, desto bättre!
Nu är du redo att interagera och nätverka med din nya, uppdaterade LinkedIn-profil! Behöver du tips på hur du skapar ett stort kontaktnät kan du läsa en tidigare artikel här.