Distansarbete – Fem tips på hur du skapar en bra arbetsplats

Att arbeta på distans har blivit en alltmer vanlig arbetsform. Livspusslet är enklare att få ihop och flexibiliteten att lägga om i arbetsschemat och styra sin tillvaro är några av fördelarna. Men det finns också utmaningar med att arbeta på distans, såsom avsaknaden av sociala kontakter, samarbeten, gemenskap och det fysiska mötet. Vi har listat fem enkla tips på hur man skapar de bästa förutsättningarna för en bra arbetsplats på distans.
1. Sätt tydliga rutiner, regler och policys. Fasta arbetstider, avstämningar och pauser hjälper till att skapa en bra och fungerande arbetsmiljö. Eftersom distansarbete kan se olika ut beroende på arbetsplats i form av hemmakontor, lokala arbetshubbar och andra platser, är det bra att se över gällande regelverk, arbetsmiljölagen och vilka försäkringar som finns för att skapa en trygghet.
2. Starta en kanal eller chatt där man kan umgås digitalt med kollegor och medarbetare. En social plats att ses på ”vid kaffemaskinen och prata” och att inspirera varandra. Boka in sociala aktiviteter på en stående dag för till exempel fika, luncher och gemensamma digitala workshops för utveckling och motivation.
3. Skapa en struktur med ramar och riktlinjer för digitala videomöten så att alla kan delta på lika villkor. Beskriv syfte, upplägg och formen inför möten, hur agendan ser ut, hur lång tid olika moment förväntas ta, hur deltagarna förväntas bidra till mötet och hur chatten ska användas för möjlighet till frågeställning under mötet.
4. Dagliga check-ins bygger både gemenskap och skapar en naturlig rutin för arbetsdagen. Bonus är att man får bättre koll på hur kollegorna och medarbetarna mår!
5. Boka in gemensamma digitala fysiska aktiviteter som till exempel enkla stretchövningar, för att se till att man rör på sig under dagen. Lätta upp med en rolig aktivitet i slutet på veckan för att skapa glädje, gemenskap och teambuilding!