Öka gemenskapen på din arbetsplats
En av flera faktorer för att dina medarbetare ska må bra på jobbet är känslan av gemenskap. Det finns saker du som arbetsgivare kan göra för att bidra till ökad gemenskap, och vi har listat några tips.
Forskning har länge visat att medarbetare presterar bättre om de känner att de trivs på jobbet, och något som ökar trivseln är teamkänslan. Med små medel kan du som chef göra stor skillnad för dina medarbetares trivsel.
Gemensamma aktiviteter
Vårt första tips är att aktivera dina medarbetare utanför mötesrummen. När vi umgås i avslappnad miljö över en kaffe, ett sällskapsspel eller en frukost lär vi känna varandra bättre och ökar chanserna att bygga gemenskap. Skapa en löpargrupp för de som gillar att springa, en promenadgrupp för lunchpromenerarna och kanske en trivselgrupp som säkerställer att gemensamma aktiviteter blir av. Möjligheterna är oändliga!
Uppmuntra till paus
Vid stillasittande arbete är det viktigt med pauser, både för kroppen och hjärnan. Som chef är det bra att uppmuntra till regelbundna pauser. Gör trefikan helig och prioritera att sätta dig ner med kollegorna en stund varje dag för att prata om annat än jobb.
Gemensamma mål
Sedan urminnes tider har vi varit flockdjur som drivs av att sträva mot samma mål. Inga undantag gäller idag, och därför är gemensamma mål en viktig faktor. Sätt upp individuella mål också, som i längden går åt samma håll som de gemensamma.
Detta ökar chanserna att vi känner teamkänsla och “vi gör det tillsammans”-mentalitet. Vilket i sin tur bygger en stark gemenskap.
Lycka till!